RSS

Kan man kvävas av syre?

23 Jun

Jag hade lämnat Ödeshög. “Det måste ha känts skönt”, kanske du säger, men faktum är att jag var på väg tillbaka, och riktigt tillbaka för jag hamnade i Mantorp, som jag var även tidigare samma dag. Denna gång så var jag på andra sidan om E4. Jag var väl kanske rent av i Spångsholm. Min lokalkännedom om detta område är en smula begränsad nämligen. Hur som helst så fanns det ett motell där. Och vid detta motell en skatt. denna skatt var ett så kallat TB-motell. det innebär att det är gjort för så kallade spårbara objekt. Detta passade mig utmärkt eftersom att jag tänkt mig att lämna något spårbart objekt där. fast, det blir ju som så bekant och tjatigt inte alltid som man tänkt sig. Burken var trasig. Det var vått inuti den. Ett stackars spårbart objekt som var laminerat hade gått upp lite och således tagit in vatten då den spenderade sin tid i denna burk med trasigt lock. jag befriade den från detta mögel-hål. För det är ju så att vätan krävs för att det till slut ska bli mögel. Likaså med mat. Förr, när det inte fanns plast så möglade saker och ting inte lika mycket. Det torkade, visst men möglade sällan. En torr brödbit gick att äta, till skillnad mot om den hade varit möglig.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

För att sätta det hela i perspektiv så kan vätska se till att saker och ting inte blir fuktigt. En paradox. Visst är det härligt med paradoxer.
Jag talar om konserveringar. Låt oss vända på det hela och se till hur man drunknar. Man låter vattnet hålla syret borta, så att man alltså inte kan andas. Men, vad är vatten? Det är bland annat syre. En lite mera förklarbar paradox, men ändå en paradox innan man förklarar det på ett begripligt sätt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Denna skatt hade en fullt begriplig ledtråd. Problemet var bara att den förvirrade verkligheten. Den stämde helt enkelt inte in i min logik, när svaret till slut kom fram. Min GPS tyckte heller inte om skogen. Den hoppade från det ena trädet till den andra. Mitt råd till den som äger denna skatt är att avaktivera den nu, medan det inte finns något spårbart objekt i den, för att sedan byta ut burken. Det tycks nämligen ha försvunnit någon eller några spårbara objekt ur den. Så, det kanske skulle vara en vanlig bur, inte avsedd för att lägga dessa “trackables” i. Men platsen är värd ett besök, så Tack för skatten!

 
 

Kommentera

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 151 andra följare

